Doel voor 2020: kan jij het al raden?!

Waaaah, ik kan/durf/mag het eindelijk vertellen: in april 2020 loop ik (fingers crossed) mijn eerste marathon ooit! Lees in deze blogpost waarom dit zo speciaal voor mij is en hoe ik aan mijn marathonavontuur begon.

Bucket list on hold

3 jaar geleden was ik in al mijn enthousiasme beginnen trainen voor een marathon. Elke dag, zonder plan, waar en wanneer ik wou. Ik liep vlot een halve marathon maar zoals je kunt denken: ik liep teveel en ongecontroleerd. Op een bepaald moment liep ik bijna elk weekend een wedstrijd. Het was gewoon teveel. Hello knieblessure (ITB)! Na bijna 2 jaar zoeken naar de oorzaak, doktersbezoeken, steunzolen uitproberen, proberen en opnieuw pijn hebben,... was de topic 'een marathon lopen' helemaal naar onderen gedaald op mijn bucket list.

My first (1/4) triatlon

Tot veeeel rust, foamrollen, fysiosessies, stretchen, core stabily oefeningen, mobility oefeningen mij opnieuw kracht gaven. En de halve marathon van Brussel (mei 2019), mijn eerste achtste triatlon (begin juni 2019), mijn eerste kwart triatlon (eind juni 2019) en mijn verste afstand tot nu toe 23 km trailrun in Zonnebeke - pijnvrij - mij hoop en vertrouwen gaven om verder te doen.

NN Running club

In oktober / november durfde ik eindelijk opnieuw dromen van die 1e marathon. Maar ik moest én zou het anders doen dan de 1e keer... Ik had het geluk dat NN Running club mij een loopanalyse, DEXA scan en trainingschema aanbood! JUST WHAT I NEEDED. Ik ging met een klein hartje naar Energy Lab te Gent (nog steeds bang om opnieuw te horen 'die marathon zeg je best uit je hoofd'). Maar wonder boven wonder ging de looptest goed, bleek mijn conditie zeker niet slecht en ik hoorde zelfs de term 'sub 4' vallen. Ik begon te glunderen. Uit de DEXA scan bleek echter wel dat mijn vetpercentage iets te hoog wass. Elke kilogram extra gewicht is qua belasting x 3 op die knie, maar daarover later meer...

Train hard, get strong

Zo ben ik nu in week 5 van mijn trainingschema (eerder durfde ik het echt niet vertellen, nog steeds uit schrik dat ik toch opnieuw pijn zou krijgen en mijn marathondroom voorgoed mocht opbergen). Om de belasting op mijn knie zo min mogelijk te houden, train ik nu gedurende heel mijn marathon trainingschema 3 x per week ipv de 'normale' 4 x per week. 1 x intervaltraining, 1 korte duurloop en 1 langere duurloop. Af en toe combineer ik dit met een moutainbiketocht in het weekend en zwemsessies tijdens de week.

Fingers crossed

Dus ik blijf met een bang hartje hopen (en lopen) dat de knie nog altijd meewil. Daarnaast geniet ik heel erg hard van elke training. Na een 'stopperiode' besef je heel erg goed wat je gemist hebt en geniet je des te meer wanneer het weer kan. Af en toe geef ik hier een update van mijn marathonschema dus houd mijn blog zeker in de gaten.
Binnenkort deel ik tenslotte mee welke marathon het precies wordt. Kan jij het al raden?!

Meer artikels

Doel-voor-2020-kan-jij-het-raden?

Mijn 1e marathon loop ik in...

Een tijdje terug hield ik bijna dagelijks het Instagram account van Rotterdam Marathon in de gaten. De inschrijvingen gingen snel, mijn vertrouwen of ik wel een marathon zou aankunnen, ging minder snel. Tot ik bevestiging kreeg bij Energy lab via NN running club dat die marathon na mijn knieblessure en met mijn conditie zou moeten lukken. Hoe dan ook, die 1e marathon is toch heel erg speciaal. Waar ik die zal lopen, vertel ik je in deze blogpost.

Doel-voor-2020-kan-jij-het-raden?

Swimsuits voor triatlons? Waarom, welke maat?

Begin juni dit jaar deed ik mijn eerste 1/8e triatlon en eind juni mijn eerste 1/4 triatlon. Uiteraard ging dit gepaard met de nodige voorbereidingen. 1 aspect was het zwemonderdeel in open water. Of het nu gaat om 600 meter, 1  km of 3,8 km, wetsuits of swimsuits zijn daarbij heel erg handig. Waarom? Wat doen swimsuits precies? Hoe onderhoud je zo’n pakken? Je ontdekt het in deze blogpost.

Doel-voor-2020-kan-jij-het-raden?

Mijn eerste ‘triatlon’-ervaring en de aanloop ernaar toe

Vorige week deed ik mee aan een event waarvan ik nooit had gedacht dat ik dit ooit zou doen. Een achtste triatlon, de Poco Loco Roeseltriatlon 2019. In mijn ogen was een marathon het mooiste sportieve doel die je kon behalen. Tot mijn knieblessure in juni 2017 die droom aan diggelen sloeg (ik zat net aan de helft van mijn marathontraining). Ik moest op zoek naar alternatieven voor lopen. Het werd fietsen en zwemmen. De link naar triatlon werd snel gelegd. Lees hier mee hoe ik me voorbereidde en alles beleefde.

Doel-voor-2020-kan-jij-het-raden?

Garmin – Fenix 5S plus getest én goedgekeurd

De Garmin Fenix 5S Plus met geïntegreerde hartslagmeter blinkt nu al enkele maanden rond mij pols en ik kan echt niet meer zonder (de tanlines op mijn arm bevestigen dit 100%)! Dag en nacht draag ik het. Maar wat maakt dit toestel zo goed? Welke functies zitten er allemaal op? Kan je ermee zwemmen? Je leest het allemaal in deze blogpost.

Ten opzichte van de vorige Garmin Fenix is het een facelift van 65 gram met nieuwe functies zoals muziek opslaan in het interne geheugen (zalig om zonder gsm te gaan lopen!), contactloos betalen / Garmin Pay (ideaal als je geen cash geld bijhebt!) door de NRC chip en trendline popularity rounding. Maar ook de bestaande functies zijn nog beter uitgewerkt.

Doel-voor-2020-kan-jij-het-raden?

5 redenen om naar Benidorm te gaan

Het is alweer een maandje geleden dat ik naar Benidorm ben geweest. De stad doet je wellicht denken aan de stoere Benidorm Bastards die er rondrijden in hun rollators. En eerlijk? Ik had me ook aan een groep bomma’s verwacht, maar wat was ik blij verrast eenmaal daar! Benidorm heeft echt zoveel meer te bieden en zeker voor de sportievelingen en foodies onder ons!

Bekijk op instagram
Bekijk op instagram
Bekijk op instagram
Bekijk op instagram

Wij maken gebruik van cookies

De website van Louise Delputte maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.

Ik snap het! Meer informatie