Op Fitness Retreat in Zuid- Tirol

Gaan sporten, eten, drinken maar vooral genieten in Zuid-Tirol, Italië. Ik was er nog nooit geweest maar wat een avontuur was dat. Ik ben nu een weekje terug en kijk met een glimlach op mijn gezicht terug naar alle foto’s en filmpjes. Lees in deze blogpost waarom het een aanrader is voor sportieve mensen, die houden van de natuur maar ook levensgenieters zijn (lees: genieten van lekker culinair doen ;) )

Dag 1: vlucht & yoga gemist

Lang verhaal kort: ik miste mijn vlucht in Brussel maar boekte een nieuwe vlucht enkele uren later. Oorspronkelijk zou ik vliegen naar Venetië maar ik herboekte naar München. De afstand van beide steden naar Zuid-Tirol komt ongeveer overeen. Eens in de luchthaven aangekomen, moet je wel nog zo’n 3 à 4 uren rijden naar de bestemming. Maar dat is niet erg na een stressy ochtend in Brussel. Ik kom helemaal tot rust, waan me in een andere wereld door het zien van de prachtige taferelen bij de ondergaande zon.

Wanneer ik enkele uren later dan voorzien toekom, heb ik helaas de Yoga class gemist, maar kom ik wel toe in het prachtige La Vimea vegan hotel. Het hotel (kinderen niet toegelaten) is ideaal voor mensen die op zoek zijn naar rust en relaxatie. Er is een vegan keuken, 100% organisch. Na 23u is er geen wifi connectie meer zodat je tot rust zou komen. Ook bij de bedden is er geen stopcontact. Voor het hotel ligt een park en is er een vijver. Er is een welness lounge met zwembad en 3 sauna’s.

Wat is het personeel ook superlief: ik kreeg een uiterst warm welkom en in mijn kamer stonden nog enkele lekkere gerechtjes klaar onder een zilveren stolp. Dit in een ruime kamer die heel erg warm aanvoelt door het hout maar ook heel erg trendy is afgewerkt met bv blauwe lampjes aan de douche. Ik kan niet wachten om het uitzicht te zien vanuit mijn kamer…

Dag 2: E-biking + lekker eten

Ik open de ramen van mijn kamer en waaauw… Ik ben sprakeloos. Ik zie een blauwe hemel én een zonnetje én hoge bergen op de achtergrond én veel groen. Leuk om zo op te staan! De dag start met een heerlijk ontbijtje op het terras van La Vimea. Ze hebben werkelijk voor elk wat wils. Ik neem yoghurt maar ook mini pancakes, helemaal klaar voor een mountainbike tocht in de bergen van Naturns!

Een beetje teleurgesteld toen ik toekwam in de fietsshop en het bleken E-MTB’s te zijn. Ik probeerde de batterij zo lang mogelijk uit te zetten, tot onze gids Marco het doorhad… Ik zette hem dan maar in (maar op ECO ipv TURBO stand, het moet toch een beetje sportief blijven he ;)). De tocht was magisch! De gids nam ons mee naar adembenemende plaatsen en de mooiste uitzichten. Als pauze hielden we halt in een rustig gelegen restaurantje en klonken we op een mooie dag. We zetten onze tocht verder huiswaarts. (Bekijk hier onze route via Strava)

In het hotel aangekomen hadden we nog tijd om te relaxen in de spa en ons klaar te maken voor een dinner in restaurant Weiϐes Rössl. We werden er met open armen ontvangen door een lieve dame. Ze blijkt de vrouw van chef Fabian te zijn en ze houden samen het restaurant open. We krijgen gastronomische specialiteiten voorgeschoteld. De gerechtjes zijn klaargemaakt met producten uit de regio, van het seizoen, kwalitatief en supervers. Mijn grote favoriet? De truffel risotto, amai de beste die ik ooit at! Genieten met een grote G!

Dag 3: Nordic walking & bezoek Merano

Hoewel er geen loopje op de planning stond, trokken Nikole en ik toch onze loopschoenen aan voor een nuchter loopje. We vonden het ook té mooi om daar niet te lopen. Bekijk hier een kort sfeerfilmmpje. Daarna stond ons weer een lekker ontbijt te wachten.

Daarna vertrokken we richting Partschins voor een nordic walking. Het schijnt heel goed te zijn voor je fysieke kracht, je algemene gezondheid en vitaliteit. Ik moet zeggen, het vergt wel wat coördinatie. De sticks moet je namelijk niet voor je houden en je eraan optrekken, je moet ze eerder achter je houden en zelfs eventjes loslaten. Bij de (juiste) beweging zou je zelfs 90% van je spieren gebruiken. Oefening baart kunst maar ik was er nog niet helemaal mee weg ;). Ik heb in de plaats haal hard genoten van de mooie natuur en de prachtige uitzichten.

Na de wandeling gingen we lunchen in Merano. L’Insalatina: een gezellige hippe spot waar we de keuze krijgen uit verschillende ingrediënten om ons eigen slaatje samen te stellen. Nog wat eten laten verteren via prachtige promenades om daarna heerlijk te vertoeven in de Termen van Merano. 15 indoor zwembaden, sauna’s en een prachtige tuin. Die dag was het 30 graden dus ideaal om een plons af te wisselen met een goed boek in de ligstoelen. Zalig! We sloten de dag af met een heerlijk diner in het hotel.

Dag 4: Forest workout & heerlijke brunch

Times flies when having fun. Dag 4 en helaas ook de laatste dag. We vertrekken ’s morgens voor een outdoor training waarbij we een trainrun afwisselingen met oefeningen doorheen de natuur. We gebruiken ons eigen lichaamsgewicht. Ook hier maakte ik een filmpje van.

Onze laatste stop is Im Kult, een supermooie brunchbar waar kwaliteit en versheid centraal staat met een gevarieerde en gezonde keuken. Ovenverse croissants, een zachtgekookt eitje, een smoothie- en acai bowl en zoveel meer. Met een goed gevulde maag keerden we terug voor enkele uren met de transfer terug naar de luchthaven.

Zuid-tirol – must visit!

Ik wist niet goed wat te verwachten van zuid-Tirol en misschien net daarom ben ik zo ‘betoverd’. Het is écht een aanrader voor jong en oud. Heb je hart voor de natuur, maar ook een Bourgondisch kantje? Win-win in Zuid-Tirol! Nog even alles op een rijtje om je helemaal te overtuigen:

• De unieke schoonheid van de Dolomieten (bergketen) zie je steeds op de achtergrond, een UNESCO-werelderfgoed
  • Echt ALLE landschappen springen daar in het oog, overal waar je kijkt, is het prachtig
  • De stad is doordrenkt van legendes en gevormd door het contrast tussen Alpine-piek formaties en mediterraanse wijnlanden
  • Er zijn heerlijke Zuid-Tiroolse specialiteiten van hoogwaardige kwaliteit zoals appels, wijn en gerookte ham die er ter plekke worden geproduceerd
  • Er heerst een mild klimaat, met meer dan 300 dagen zon per jaar
  • Ook het gevoel voor innovatie en design is voelbaar in de stad
  • De mensen van Zuid-Tirol en hun cultuur maken het verschil. Het is de ontmoetingsplaats van de Italiaanse, Duitse en Ladinische talen. Het is een mix van zuidelijk gemak en landelijk gevoel voor traditie.

En, krijg jij ook zin om te gaan :) ?

Meer artikels

Op Fitness Retreat In Zuid Tirol - Artikel - louisedelputte

Bye bye hair: laserbehandeling getest

Velen zullen het beamen; niets vervelender dan wanneer je klaarstaat om naar de gym te...

Beleef méér al wandelend in de Leiestreek.

Vorige maand ging ik wandelen in de Leiestreek op uitnodiging van Toerisme Leiestreek, yay! Ik...

Loopdoel na heupblessure

Jaaaa hier ben ik terug na een lang intermezzo. Sinds mijn 1e marathon (daarover volgt...

Primeur in Kortrijk: eindeloos zwemmen!

De zwembaden gaan morgen opnieuw open, hoera! Vele triatleten en recreatieve zwemmers zullen...
Op Fitness Retreat In Zuid Tirol - Artikel - louisedelputte

Mijn 1e marathon in 2020 ?!

Eind januari kondigde ik het al aan: dit jaar zou ik mijn eerste marathon lopen. Met de nadruk...

Volg mij op Instagram

Wij maken gebruik van cookies

De website van Louise Delputte maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.