Siam on two wheels: Sukhothai

Sukhothai heeft mijn hart gestolen. Van Bangkok, Phuket en Chiang Mai had ik al ooit gehoord. Van Sukhothai nog nooit. Toch was ik het meest onder de indruk van deze stad tijdens onze fietstrip in Thailand. We verbleven er slechts 2 dagen, maar het was er zo ongeloofelijk prachtig. Ik werd er sprakeloos van. En dit gebeurt bij mij niet veel. Lees hier meer over onze ervaring met Sukhothai.

Sprakeloos

Ik herinner me het nog levendig alsof het gisteren was. We hadden er een 4 daagse trip opzitten in Bangkok met heel veel avontuur, chaos, lawaai en vooral heel veel indrukken die op ons afkwamen (lees de blogpost over Bangkok hier.) Daarna was het tijd voor onze binnenvlucht van Bangkok naar Sukhothai.

Sukhothai heeft zijn eigen luchthaven en dit is werkelijk de mooiste luchthaven die ik ooit gezien heb. Ze is heel klein en daarom juist heel erg gezellig. We kwamen precies toe in een resort of hotel, maar zo ziet de luchthaven er gewoon uit. Omgeven door water en en heel veel natuur. De dag ervoor had ik tranen in mijn ogen van de pijn in mijn duim (lees dat verhaal hier). Die dag had ik tranen in mijn ogen van de schoonheid van Sukhothai. Ik kon het precies niet geloven hoe mooi het daar was. Onze persoonlijke chauffeur stond al op te wachten voor een rit van 40 minuten naar ons volgende hotel. Ik kon niet wachten om het hotel te ontdekken als de luchthaven alleen al zoooo mooi was!

Legendha Sukhothai Resort

Wat. een. groot. contrast. met. Bangkok. Zo’n mooi hotel had ik nog nooit gezien! Precies uit de boekjes. Of zo’n hotel dat je boekt als je op honeymoon gaat :). Van een cultuur tackle gesproken. We werden (zoals altijd in Thailand) weer als koning en koningin ontvangen met een brede glimlach. De rest van de dag konden we dan bekomen van de cultuurshock en genieten van het prachtige zwembad dat we voor ons alleen hadden met een lekker diner als perfecte afsluiter van een mooie dag.

Sukhothai Full day Suhothai Bicycle Tour

Ik was heel erg benieuwd naar de omgeving. Want in de rit van de luchthaven naar het hotel leek het allemaal een beetje verlaten en waren vooral prachtige natuurlandschappen te zien. We konden dan ook niet wachten om Sukhothai te gaan verkennen op de trappers. Onze (Engelssprekende) gids stond ons al op te wachten en deze keer was er een gids ad interim mee die in haar laatste jaar toerisme zat.

Sukhothai was de hoofdstad van het eerste koninkrijk van Siam (ofte Thailand) in de 13e en 14e eeuw. Het heeft een aantal mooie monumenten, die het begin van de Thaise architectuur illustreren. De grote beschaving die evolueerde in het koninkrijk Sukhothai absorbeerde talloze invloeden en oude lokale tradities; dit staat nu bekend als de ‘Sukhothai-stijl’.

Eén van die ‘mooie monumenten’ is het historisch park! Dit MOET je echt bezocht hebben. Dat valt onder Unesco’s wereld erfgoed. Wij startten gezellig met ons 4 aan de zuidelijke ingang en reden langs talrijke hindoeïstische en boeddhistische tempels die dateren uit Thailand’s Gouden (15de) Eeuw. We fietsten voorbij prachtige lotusvijvers, kleurrijke bomen, vruchtbare rijstvelden, lokale stadjes gigantische Buddha’s en historische ruïnes.

De gids gaf ons niet alleen tekst en uitleg bij de verbazingwekkende sites waarbij ze de enorme invloed van het Boeddhisme op de levenswijze van de Thai verduidelijkte, ze had ook nog eens verschillende zelfgemaakte koekjes van haar tante meegebracht die we met heel veel smaak naar binnen werkten. Zo lief!  Ze bracht ons vervolgens naar een gezellige lunchspot waarna we via het platteland opnieuw naar ons Legendha hotel gingen.

Kort maar heel krachtig

Onze 2e avond was tegelijk ook de laatste avond in Sukhothai. We gingen ’s avonds nog wat op verkenning in en rond het hotel en beseften nogmaals welke prachtige ligging dit hotel had. Geen teken van leven te bespeuren in een straal van 500 meter rond het hotel. Ofja op die kat na dan. We waanden ons echt in het paradijs van Thailand… We begrepen ook waarom we er maar 2 dagen verbleven. Daarna heb je echt al een groot deel van Sukhothai gezien, toch was onze fietstrip niet hetzelfde geweest zonder een stop in Sukkhothai! Ik ben heel hard fan!

Alle foto’s zijn genomen met de Nikon Coolpix W300 compactcamera.

Meer artikels

Op Fitness Retreat in Zuid- Tirol

Gaan sporten, eten, drinken maar vooral genieten in Zuid-Tirol, Italië. Ik was er nog nooit...
Siam On Two Wheels Sukhothai - Artikel - louisedelputte

Bye bye hair: laserbehandeling getest

Velen zullen het beamen; niets vervelender dan wanneer je klaarstaat om naar de gym te...

Beleef méér al wandelend in de Leiestreek.

Vorige maand ging ik wandelen in de Leiestreek op uitnodiging van Toerisme Leiestreek, yay! Ik...
Siam On Two Wheels Sukhothai - Artikel - louisedelputte

Loopdoel na heupblessure

Jaaaa hier ben ik terug na een lang intermezzo. Sinds mijn 1e marathon (daarover volgt...

Primeur in Kortrijk: eindeloos zwemmen!

De zwembaden gaan morgen opnieuw open, hoera! Vele triatleten en recreatieve zwemmers zullen...

Volg mij op Instagram

Wij maken gebruik van cookies

De website van Louise Delputte maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.